f.v. Bjørn Richard Hansen, Christine Larsen Børresen, Runar Hansesætre, Therese Bjelde og Joakim Melby Olsen.
Tidligere i april satte EFO seg ned for en prat med Ahlsell Norge AS, ved deres hovedkontor på Brobekk i Oslo. Ahlsell AS har en lang historie med innovasjon og vekst som strekker seg helt tilbake til 1877. Navnet Ahlsell ble først etablert i 1903 av brødrene Rudolf og Herman Ahlsell da de grunnla R. Ahlsell & Co. Siden den gang har selskapet utviklet seg til å bli Nordens største og mest lønnsomme tekniske distributør.
Gjennom årene har Ahlsell vokst i Norge gjennom oppkjøp og fusjoner, og har etablert seg som landets største fullsortiments grossist. Selskapet tilbyr et omfattende produktutvalg innen VVS, Elektro, VA, Verktøy og Personlig verneutstyr. I dag har Ahlsell butikker og salgskontorer på over 40 lokasjoner rundt om i Norge, og i tillegg har Ahlsell 14 datterselskaper som driver butikker innenfor sitt eget AS. I 2024 vil selskapet ha en samlet omsetning på over 9 milliarder kroner.
Til tross for tøffe markedsvilkår de siste årene, trykker Ahlsell til litt ekstra når det er motvind, og investerer i selskaper som gir økt kompetanse og verdifulle produkter for kundene. Det siste året har Ahlsell i Norge gjennomført følgende oppkjøp: TO Slettebøe AS, Lindqvist AS, Proffklær AS, Midt-Norsk Rør AS, Varmecomfort AS, Protektiv AS, Industrivarer AS, Alf I Larsen AS og Verktøy & Maskin AS.
Bærekraft er selve kjernen i Ahlsell, og selskapet tar flere konkrete grep for å realisere sin visjon – Å bygge et mer bærekraftig samfunn. Selskapet har blant annet forpliktet seg til å sette klimamål i tråd med Science Based Targets-initiativet. Dette inkluderer at de skal kutte egne utslipp på Scope 1&2 med 75% innen 2030, samt å minske Scope 3 utslipp med 42% innen samme tidshorisont. - Vår kundebase legger et sterkt press på oss for å levere mer bærekraftige løsninger. Dette driver oss til å handle og innovere. Vi tar på oss ansvaret for å betydelig minske vårt miljøavtrykk, forteller administrerende direktør, Runar Hansesætre.
Ahlsell anerkjenner også viktigheten av å forlenge levetiden til produktene sine, og har investert betydelig i selskaper innen service og reparasjon. -Ved å muliggjøre reparasjoner og forlenge levetiden til våre produkter, kan vi redusere vårt fotavtrykk betydelig. For eksempel, hvis et kostbart verktøy vanligvis har en levetid på 3 år, men gjennom reparasjoner kan brukes i ytterligere 2 år til, oppnår vi en reduksjon på 2/5-deler av fotavtrykket, forteller Hansesætre.
Ahlsell er markedsleder på arbeidsklær, og arbeider med pilotprosjekter for å forlenge levetiden til klærne. - Vi har en systue som kan reparere og sy om, og vi har avtale med vaskerier. Det gjør vi så produktene kan vare lenger, forteller Hansesætre. Videre utforsker selskapet muligheten for å ta imot brukte arbeidsklær og gi dem nytt liv. -Vi har et pilotprosjekt som vi har kjørt med systuen “Sisters in Business”, hvor de har tatt inn brukte arbeidsklær og laget pc omslag og andre ting av klærne, fortsetter Hansesætre.
Ahlsell anerkjenner også viktigheten av eksterne vurderinger for å sikre at de leverer på deres bærekraftsmål. -Selv om vi snakker mye om bærekraft, mener vi at det er viktig å ha eksterne instanser som måler og evaluerer om vi faktisk driver bærekraftig. Derfor er vi opptatt av å bli vurdert og holdt ansvarlig av flere aktører som spesialiserer seg på dette feltet, forteller Hansesætre. En av aktørene som vurderer Ahlsell er Ecovadis, hvor Ahlsell har Gullvurdering.
Ahlsell har gjennomført betydelige endringer innen transport for å redusere sitt miljøavtrykk. I 2021 overførte selskapet all linjetrafikk fra logistikksenteret til transportørenes terminaler til HVO100 (fornybar diesel). Videre, for det tunge transportarbeidet til kundene, benytter selskapet HVO (biodrivstoff). Denne overgangen har resultert i en imponerende reduksjon på 70% av selskapets CO2-utslipp.
I tillegg prioriterer Ahlsell elektrisk distribusjon der det er praktisk mulig, med bruk av el- og biogass i alle norske storbyer. -I løpet av de siste to årene har vi oppnåddfossilfri drift i Oslo, og vi jobber med å implementere dette i alle norske storbyer, forteller Hansesætre.
Ahlsell setter menneskene i sentrum av sin virksomhet, og er dedikert til å ivareta trivsel og utvikling blant sine ansatte. Dette gjenspeiles gjennom en omfattende satsing på ledertrening, der betydelige ressurser investeres for å sikre at de 800-900 lederne i de 4 nordiske land er godt rustet til å lede Ahlsell inn i fremtiden. Selskapet fokuserer også sterkt på medarbeiderutvikling, som innebærer kontinuerlig faglig og salgsorientert utvikling for de ansatte.
Videre setter Ahlsell mangfold og inkludering høyt på agendaen. -Det å jobbe med mangfold gir økt verdiskapning. Vi har veldig fokus på det i Ahlsell. Det er flere i ledergruppen som har vært på mangfoldskurs, forteller Hansesætre, som selv er sertifisert i mangfoldsledelse.
Med 1400 ansatte, inkludert datterselskaper, er Ahlsell opptatt av å måle og opprettholde ansattes trivsel og tilfredshet. Gjennom Ennova evaluerer selskapet jevnlig sin ytelse sammenlignet med bransjestandarder, og er spesielt stolt av å oppnå høye nivåer av arbeidsglede og lojalitet blant sine ansatte.
-Vi er stolte av at vi har den høyeste scoren når det gjelder arbeidsglede og ansattes lojalitet. Vårt mål er å skape en arbeidsplass der våre ansatte trives og føler seg motiverte til å yte sitt beste hver eneste dag. Har du ansatte som gleder seg til å komme på jobb, da vet du at du er på rett vei, forteller Hansesætre.
I Norge investerer Ahlsell i et nytt logistikksenter i Eidsvoll. Det vil ha en størrelse på 62 000kvadratmeter og råbygget forventes ferdig sommeren 2025. Logistikksenteret er planlagt å ha Norges største solcelleinstallasjon på bygg.
-Med denne utbyggingen vil vi kunne doble vår nåværende kapasitet. På vårt nåværende logistikksenter på Gardermoen sender vi ut varer for 25 millioner kroner hver dag. Med det nye senteret har vi mulighet til å vokse ytterligere. Videre kommer det til å bli et plusshus, og vi kommer til å produsere mer energi enn vi bruker, forteller Hansesætre.
-Vi verdsetter mennesker som driver lønnsom vekst til det beste for planeten. Vår drivkraft kommer fra vår nysgjerrighet og vår lidenskap for det vi gjør. Verden er i stadig endring, og det handler om tankesettet man omfavner i møte med fremtiden -enten du velger å se mulighetene den bringer, eller trekker deg tilbake. Hos oss velger vi alltid å se mulighetene, avslutter Hansesætre.
Ahlsell Norge er også en av grossistene du vil møte under EFOs flagg på Eliaden 2024. Der kan du blant annet få høre om fordelene du kan få ved å bli Ahlsell Partner-medlem, forteller selskapets markedssjef for elektro Bjørn Richard Hansen.
En stor takk rettes til Runar Hansesætre, Bjørn Richard Hansen, Christine Larsen Børresen, Therese Bjelde og Joakim Melby Olsen for at EFO fikk ta en prat med dere.
Vi ønsker å formidle historiene til våre medlemmer. Er din bedrift involvert i et spennende prosjekt, eller har dere en historie dere ønsker å dele? Ta kontakt med linn@efo.no.