– Hele norskekysten bør elektrifiseres. Det sier Per Øyvind Voie, næringspolitisk direktør i Elektroforeningen (EFO). Fra nyttår har han gått inn i styret for Landstrømsforum.
Landstrømsforum er et forum for elektrifisering av skipsfarten, i regi av NEK og Enova. – De fleste landstrømsanleggene i Norge leveres av medlemmer i EFO, og det er derfor naturlig at vi tar en større rolle i Landstrømsforum, sier Voie.
EFO jobber for at Norge skal bli verdens første helelektriske samfunn. Økt fokus på maritim elektrifisering er en nøkkel for at det skal bli virkelighet. Det er også et område hvor Norge har gode fortrinn som gjør det mulig å sikre at en større del av verdiskapningen skjer i Norge. Nettopp økt verdiskapning i Norge er en av grunnene til at EFO ønsker økt elektrifisering av kysten. – Mye av teknologien finnes, men ved å ta den i bruk i enda større grad kan vi utvikle løsninger, tjenester og kompetanse som kan eksporteres til hver havn verden rundt, sier Voie.
Eaton, ABB, Siemens, Nexans og Schneider er alle eksempler på kjente EFO-medlemmer som er involvert i store landstrømsprosjekter. Men de er langt fra de eneste. EFO har medlemmer som kan levere landstrømsutstyr til alt fra de minste fritidsbåtene og opp til de største cruisebåtene. I tillegg kommer en rekke bedrifter som er delleverandører av alt av kabler og tilleggsutstyr som trengs for å få et landstrømsanlegg opp og gå.
– Noe av det fine med landstrømssatsing er at det gir aktivitet langs hele kysten, forteller Voie. Arbeidsplasser sikres og skapes over hele Norge gjennom at små og store verft, elektroentreprenører, nettselskaper og en rekke andre bransjer får ta del i omsetningen en utbygging skaper. – Dette er viktig for norske lokalsamfunn, som bygger en ny og unik kompetanse.
Det er ikke kun leverandørbedriftene i EFO som bidrar til utbyggingen av landstrøm. Elektrogrossistene har avdelinger rundt om i hele landet, og disse fungerer som kompetansenav og bindeledd mellom elektroentreprenør, leverandør og nettselskap. – Den rollen er utrolig viktig, og et veldig godt eksempel på at grossistene bidrar med langt mer enn velfungerende logistikk til verdikjeden, avslutter Voie.