Download the PDF for English version.
Trinn 1 – oppdatert frist
Frist for å ha fullført trinn 1 var opprinnelig 31. desember 2021. Vi har valgt å utvide fristen frem til 5. februar 2022. Grunnen til dette er at vi fremdeles har mange tusen produkter uten den informasjonen som trengs for å fullføre trinn 1. Samtidig må vi applaudere de som har fylt inn informasjonen som trengs på samtlige av produktene sine – bra jobba!
Det er nødvendig å få med seg at om produktene ikke har fått den utfylte informasjonen for å ha fullført trinn 1 innen 5. februar, vil alle de resterende produktene bli endret fra ingen svar til «nei» på feltet «selges til grossist». Det vil da ikke være mulig å skille de dere har lagt inn som «nei», og de som automatisk blir «nei» fra 5. februar.
For å kunne krysse av for “ja” under “selges til grossist”, må produktet ha utfylt alle grunndatafeltene.
Det er også viktig å nevne at man alltid kan gå inn å endre svaret på feltet ved en senere anledning. Velger du «ja» på et produkt i dag, kan du fint endre til «nei» når du føler for det.
Har dere spørsmål i forbindelse med tidsfristen må dere ikke nøle med å ta kontakt med phillip@efo.no eller hans@efo.no.
Trinn 2 – Fristen nærmer seg
Vi går videre med trinn 2, som har frist 31. mars 2022. Innen 31. mars skal samtlige produkter også ha all logistikkdata korrekt fylt inn. For eksempel: F-pak: Ja/Nei. Om «Ja» på dette spørsmålet, må alle felter som gjelder F-pak fylles ut. Dette inkluderer blant annet GTIN-nummer, høyde, lengde, bredde og bruttovekt (med emballasje). Samme vil gjelde for de andre forpakningstypene (D-pak, M-pak og T-pak).
Stempel
Som nevnt tidligere, jobber vi med å lage et stempel/symbol i EFObasen, som skal gjøre det enkelt for alle å se at et produkt har fullført alle kravene som er satt for grossistdata. I første omgang er planen å lansere stempelet/symbolet i EFObasen mot slutten av april. Det kan bli endringer, men vi ligger godt an til å ha det klart til april/mai.
Det er også viktig å nevne at det kan komme flere krav til de forskjellige feltene, dette kan gjøre at man må fylle inn mer informasjon senere for at produktene skal fortsette å ha stempelet.
Fremover
For EFO er det viktig at medlemmene og kundene våre har det bra. Vi skal derfor gjøre alt vi kan for at informasjonen dere får er så god som mulig, og vi skal holde dere oppdatert, både når det gjelder endringer av krav, frister og stempelet.
Husk å ta kontakt om det er noe dere trenger.