EFO BASENSTATISTIKKNÆRINGSPOLITIKKBLI MEDLEM / KUNDEOM EFONEDLASTNINGERELEKTROLYTTEN

Foto: Simon Skreddernes/RENAS

Sirkulærskiftet

Som medlem av Sirkulærskiftet ønsker vi i Elektroforeningen å gi eksempler på grep som kan skape en mer sirkulær økonomi.

Elektrobransjen vil i dag, og fremover, spille en svært viktig rolle i løsningen på klimaproblemet – samtidig vet vi at bransjen historisk har lagt beslag på viktige og sårbare ressurser.

Bransjen leverer produktene som bidrar til energieffektivisering og elektrifisering, men mange av de samme produktene gjør dessverre også beslag på begrensede naturressurser, som sjeldne jordmetaller. Det må bli vesentlig enklere å gjenvinne disse produktene etter endt levetid. Vi må både tenke og jobbe mer sirkulært, men det krever at både det offentlige og andre aktører etterspør andre varer enn i dag. Hvorfor kjøper man for eksempel en lyspære når det man egentlig ønsker seg er lys?

På nye Schiphol flyplass tenkte man annerledes da man skulle planlegge belysning. Der er belysningen bestilt som en tjeneste, med krav til hvilke funksjoner belysningen skal ha i stedet for hvilke lyspærer det skulle være. Gjennom et innovativt partnerskap, betaler de nå får lyset, mens det er Signify som eier armaturene og skifter lyspærer og reparerer det som blir ødelagt. Dette gir et insentiv for å utvikle belysning som varer lengst mulig, og hvor det er mulig å gjenbruke flest mulig deler.

Vi må endre hvordan produkter designes, slik at de lettere kan gjenbrukes. I dag er det ikke nok insentiver for det. Vi må gå fra å kjøpe et produkt til å kjøpe en tjeneste. Da vil det lønne seg å lage produkter som varer, i stedet for i dag hvor det gir mer salg om et produkt må skiftes ut ofte.

Næringsminister Jan Christian Vestre har bedt om konkrete eksempler på regulatoriske barrierer for en mer sirkulær økonomi. Vi i Sirkulærskiftet har listet opp en rekke forslag og vil sende disse til statsråden før påske.

Les mer om Sirkulærskiftets arbeid her.

Siste nyheter

Bli medlem i EFO
Bli medlem
Design og utvikling av M51 Marketing