Bilde: Mike B, Pexels
I desember la regjeringen frem sin ladestrategi, som skal sørge for at ladetilbudet langs norske veier er tilstrekkelig og enkelt å bruke. Her ligger det inne forslag til tiltak både for lette og tunge kjøretøy. Her er de viktigste punktene:
Lette kjøretøy:
Tunge kjøretøy:
Regjeringen vil gi tydeligere signaler til kommunene, og samarbeide med dem, for å sikre tilgang på arealer for ny ladeinfrastruktur. I tillegg foreslår de tiltak for å få ned saksbehandlingstiden hos nettselskapene.
Enova har etablert et tidsbegrenset støttetilbud for bedrifter som ønsker å etablere lading for tunge kjøretøy hos seg. For 2023 er det søknadsfrist 31. januar, 2. mai, 4. september og 5. desember. Det gis støtte opptil 40% av kostnadene, og opp til 10 millioner kroner.
For elektrisk varebil gir Enova opptil 50 000 kr i støtte, i tillegg til 5000 kr i støtte til kjøp av lader.
I tillegg har Oslo kommune akkurat lagt frem sitt forslag til nullutslippssone i Oslo sentrum. Her foreslås det at det stilles krav til nullutslipps-varebiler og tungtransport innenfor Ring 2 allerede i 2025. Oslo kommune gir også tilskudd på 30% av kostnadene for etablering av ladeinfrastruktur for varebiler i en bedrift, og opptil 50% støtte for etablering av hurtigladere over 50 kW som gjøres offentlig tilgjengelige.