EFO BASENSTATISTIKKNÆRINGSPOLITIKKBLI MEDLEM / KUNDEOM EFONEDLASTNINGERELEKTROLYTTEN

Møt EFOmedlem: Signify

Signify er et Nederlandsk selskap, med kontorer over hele verden. De var tidligere eid av Philips, men gikk ut som eget selskap i 2015. Nå har de på global basis 37000 ansatte, og satser i dag på spennende innovasjon i lysbransjen. Signify har også tatt klimakampen på alvor. De bestemte seg allerede i 2016 at de skulle bli karbon-nøytrale innen 2020, og det målet nådde de september 2020.

Signifys bærekraftsreise

Firmaet ble grunnlagt som Philips i Eindhoven, Nederland, og har i over 130 år holdt på med belysning. De har tilstedeværelse i over 70 land. I 2018 byttet de navn fra Philips Lighting til Signify. Allerede i 2015 startet Signify på en endringsreise. De satte seg mål om å nå 100% karbonnøytralitet i produksjon og drift innen 2020.

- Vi satte målet, og visste at det var mye arbeid vi måtte legge ned for å nå det. Vi måtte begynne å tenke nytt rundt produkter, transport, bygningene våre, produksjonsfasilitetene, forteller Tord Christensen, Country Manager og Sales Director hos Signify i Norge, og fortsetter: - Vi nådde målet i 2020, og nå er fokus for oss i Signify – Hvordan er det vi kan hjelpe våre kunder og partnere på samme reisen?

Selv om selskapet har kommet i mål med karbonnøytralitet, stopper de ikke der. De har blant annet satt opp noen doblingsmål som skal hjelpe med å ta gode valg i årene som kommer. Blant målene finner man målet om å doble de sirkulærøkonomiske inntektene. Dette betyr i praksis at de ønsker å øke inntektene fra sirkulærøkonomiske produkter og tjenester til 32%. Målet på 32% skal nåes med gjenbruk, resirkulering og reparasjon. Et annet av doblingsmålene, er hurtigheten for å oppnå Parisavtalen. Dette målet skal de nå ved å bidra til å redusere utslipp i hele verdikjeden.

Signify er klare på at man må gi mye for å komme i mål med karbonnøytralitet:

- Det er en strategi, og det er fullt mulig, man må bare bestemme seg. Det må settes inn menneskelige ressurser, og målene må være forankret helt til toppen. Man må innse at bærekraft er viktig om man skal overleve som en bedrift.

Et av virkemidlene som har hjulpet Signify på veien, er muligheten til å 3D-printe. Signify har flere tusen 3D-printere stasjonert på 5 fabrikker forskjellige steder rundt om i verden. To av fabrikkene er i Europa. Dette gjør det mulig for Signify å produsere lamper av fornybart polykarbonat, som tidligere har vært brukt til forskjellige ting som f.eks CD-plater.


Vi snakker ikke bare produksjon av spesialprodukter, men produkter som virkelig kan brukes i daglige prosjekter. Et produkt laget på denne måten, vil i snitt produsere 50-70% mindre karbon, sammenlignet med et produkt støpt og fraktet fra Kina. Dette er også noe kunden kan ta med seg i sitt regnskap, og vi hjelper da kundene våre med å senke sitt CO2-avtrykk, forteller Christensen.

Christensen tror det kanskje er enklere for en nederlandsk bedrift å få bærekraftsmål forankret i ledelsen.

- Det er nødvendig i Nederland å ta bærekraft på alvor. De har den sirkulærøkonomi-tankegangen. Det er ikke mulig å levere inn til et prosjekt der uten å vise til resultater. Norge henger litt etter, det blir ikke sett på som nødvendig. Man tar det forgitt at alle «kommer dit etter hvert».

Innovasjon hos Signify

Med lys kommer det mange muligheter, ifølge Signify, som il ang tid har jobbet med lysets påvirkningskraft.

- Lys er ganske morsomt. Du kan ødelegge et rom, og du kan forbedre et rom med lys. Lys og lysets frekvenser kan påvirke kroppen, det kan fungere som kaffe, men med mye kjappere effekt. Lys kan gjøre deg mer effektiv og ved riktig belysning vil du rett og slett føle deg bedre eller eventuelt tryggere.

Signify har flere baller i luften, og jobber blant annet med det som kalles «Human Centric Lighting», som på godt norsk oversettes til«menneskeorientert belysning».

Vi er ikke lenger like mye ute som vi var engang i tiden. Mennesket bruker mellom 80-90% av tiden sin inne, og da er det viktig at lyset inne reflekterer lyset ute. HCL (Human Centric Lighting) er blant annet med på å sørge for en kunstig fremstilling av det naturlige dagslyset ute. På denne måten vil mennesket føle seg kvikk og våken.

Det er ikke bare humøret som kan endres med lyset. Et av områdene Signify jobber med er hortikultur, som er dyrking av grønnsaker og planter. Med sine spesielle LED-lys og lysoppskrifter kan de gi kundene større og bedre avlinger av det som dyrkes i drivhus. Signify har også lys som kan brukes til å dyrke vertikalt, såkalt 'vertical farming'. Det reduserer plassen man trenger for å dyrke betraktelig og man kan f.eks dyrke i bygg midt i byen. Noe som igjen gir mindre behov for transport og bidrar til reduserte klimautslipp. Signify har også spesiell belysning som brukes i norsk lakseoppdrettsnæring:

- Du kan gro tomater, planter, mye nærmere der det faktisk forbrukes. Da slipper man de lange avstandene. I Norge selger vi også mye lakselys, som skal hjelpe laksen med å vokse seg større, samtidig som den får mindre lakselus fordi laksen velger å gå dypere i mæren.

Signify tilbyr også lys som en tjeneste – Light as a Service, som er en ny måte å tilby lystjenester.

- Gjennom lys som en tjeneste leverer vi ytelsen som lys skal gi. Vår kontrakt med kunden baserer seg på resultater som kunden synes er viktig. Dette er riktig lysnivå, besparelse i energi og oppetid på løsningen. I en verden som ønsker å bli mer bærekraftig er det nettopp ytelsesbaserte kontrakter som er en del av løsningen. Produsenten er faktisk ansvarlig for ytelsen av det som er levert og at det skal leve lenge.

På Innovasjonssiden er det også Gigabit Luminaires som står på agendaen.

Med Gigabit Luminaires gir vi lysarmaturene flere oppgaver. Se for deg byer i dag, som graves opp for å legge fiberkabler og andre digitale kabler. Med Gigabit Luminaires kan vi benytte allerede eksisterende infrastruktur for gatelys. De kan kobles sammen via 5G, da slipper vi grave opp byene og gjør om lyskilder til datapunkter, for å koble til flere enheter, steder og personer gjennom lys. Dette er med på å bidra til en sikrere, mer produktiv og smart verden.

Det er tydelig at Signify mener alvor med både bærekraft og innovasjon. En stor takk til Tord Christensen fra Signify som stilte opp til intervju.

Vi ønsker å formidle våre medlemmers historier. Holder bedriften din på med noe spennende, eller har dere en historie dere ønsker å fortelle? Ta kontakt med thea@efo.no.

 

Siste nyheter

Bli medlem i EFO
Bli medlem
Design og utvikling av M51 Marketing